vrijdag 2 december 2011

Foyer du Jeune Travailleur






Na lang zoeken heb ik eindelijk een cursus Franse taal gevonden voor buitenlanders. Mijn tandarts ( echt een hele lieve man) heeft dit voor mij geregeld terwijl ik met mijn mond opengesperd lag in zijn roze behandelstoel. Ik had woensdag een afspraak met mevr.Estanger om half drie en precies vijf voor half liep ik in het juiste gebouw de kale gangen en trappen door. Een flashback van bezoekjes aan de Sociale Dienst, UWV en Bedrijf artsen vergezelde me. Na de vrolijke borden op de deur te controleren stapte ik binnen, onmiskenbaar uniform, een jongen Somaliër zat op de harde kunststof stoel te stoeien met het invullen van een formulier en keek op terwijl hij twijfelde bonjour te zeggen. Schijnbaar zachtaardige sociaalwerkers liepen wat heen en weer en zeiden mij te gaan zitten, mevrouw komt zo.
In haar kantoortje binnen gelaten met de deur open, tas op de grond, jas op schoot (altijd verstikkend warm zulke ruimtes) begon het gesprek in het Frans. Ik was hier om mij aan te melden voor een Integratie project. JA. Dit is een traject waarin je Franse les krijgt, Franse onderwijs over de staatsinrichting en sociale aspecten in Frankrijk, een stageplek waar werk uitvolgt. Betaald door de provincie. Een soort inburgeringscursus met een werkgelegenheidsproject er aan vast geplakt. Wilt u dit?
Uh ja.
“ik meld u aan, met de toelating krijgt u een nummer toegewezen zodat ik een dossier kan aan maken en u kunt volgende week een nieuwe afspraak met mij maken voor verdere behandeling het enige wat ik nu nodig heb is u kopie van u ID, loopt u even mee”  Dank u wel tot de volgend week.
Retour
accueil

PLATEFORME APPRENTISSAGE LINGUISTIQUE A VISEE PROFESSIONNELLE

Plateforme pour l’apprentissage de la langue française et l’ insertion professionnelle

Stage rémunéré (630 heures, alternance centre et entreprise ( environ 25% en entreprise)

PUBLIC

Demandeurs d'emploi jeunes et adultes d’origine étrangère, en priorité primo-arrivants :
Rencontrant des difficultés d’insertion professionnelle et présentant des besoins d’apprentissage de la langue française (communication orale, écrite, lecture, mathématiques)
Souhaitant s'inscrire dans un parcours de formation pré-qualifiante ou autres et/ou accéder à l'emploi

Action

Apprentissage de la langue : lecture – écriture
Connaissance des métiers, construction et réalisation d'un projet
Démarches de recherche d’emploi ou de de formation, ,information et relais pour équivalence de diplômes, connaissance des secteurs d’activité, des postes de travail en entreprises
Techniques de communication liées à la recherche d’emploi (CV, téléphone, lettre, Internet, entretien de sélection …)
Initiation à l’utilisation de Technologies de l’Information et de la Communication
Immersion en entreprise

DEROULEMENT DU STAGE

630 heures (18 semaines), du lundi au vendredi (35h), fermeture du centre du Dates : 4/06/2007 au 19/10/2007.
Information collective.

CONDITIONS D'INSCRIPTION

Etre demandeur d'emploi

FINANCEMENT DE LA FORMATION

Le coût de la formation et la rémunération des stagiaires sont pris en charge par le Conseil Régional du Limousin.

VALIDATION DE LA FORMATION

Attestation de formation
Préparation à l’examen du Diplôme Initial en Langue Française

CONTACT:


1 opmerking:

Anoniem zei

QUEL SURPRISE !

un demi-intégré