donderdag 5 februari 2009

Phasmatidae

Dieren gaan soms dus dood, om wat voor rede dan ook en soms wordt er nieuw leven geschonken. Nou bij mij (in huis) is er letterlijk een explosie van geboortes. Mijn wandelendetak, Takki 2 psg.1 heeft gezorgd voor ongeveer 40 nakomelingen. Waarschijnlijk heeft het stoken met de kachel daar versnelling in gebracht. Zielig voor ze want de klimop die ze eten is er nog niet klaar voor.

De takkies die ik heb, zijn alleen vrouwtjes en zorgen voor een maagdelijke voortplanting (misschien moet ik haar Maria noemen) of anders uitgedrukt: parthenogenese.
Mijn takki 2 Maria legt dus onbevruchte eitjes die wel uitkomen. Een volgroeide tak uit zeven vervellingen kan wel 2 a 3 eitjes per dag leggen. In hun totale leven kan dat oplopen tot 300 stuks.

In dit geval gelukkig hoewel het toch net zo goed zielig blijft, sneuvelen er wel eens een paar. Ook het hok verschonen van verse klimop is een verwarrende taak aangezien een takki toch wel veel op een echt takje lijkt en ze niet zo uitbundig bewegen uit zichzelf. Wel als je ze aanraakt kunnen ze krommen en wiegen. Je zou het niet verwachten maar het zijn wilde nachtdieren, als wij dus vredig slapen is het bij hun een dolle krioelende bende. Ze beginnen touwens als piep klein takki, nog kleiner dan een vrouwenpinknagel, nog met hun eitje aan hun achterlijfje, zo schattig, zo klein, net geboren uit het dopje. En geen één mannetje is er te pas aan gekomen. Mooi hè!

1 opmerking:

Anoniem zei

How, correctie, er is wel een mannetje aan te pas gekomen! Ikke!