dinsdag 25 augustus 2009

mijn familie

trouwfoto 10-08-1928 vrm.Ned.Indië
mijn Oma

mijn opa

mijn overgrootoma

Voor het eerst van mijn leven heb ik een week geleden de trouwfoto van mijn Opa & Oma gezien. Mijn oma Heintje B. (1906) was een Joodse vrouw en mijn opa Jacob Adrianus V. (1887) leefde in voormalig Nederlands Indië. Mijn Oma die 18 jaar jonger was dan opa is getrouwd met de handschoen zoals dat toen heette wat wel gedaan werd als een van de partners verweg woonde. Mijn oma is later naar Indonesië onder begeleiding afgereisd om haar huwelijk in natura te beleven.
Ik heb mijn opa nooit gekend. Hij is vlak voor het huwelijk van mijn ouders overleden. Mijn opa en oma en hun kinderen (mijn papa) hebben de oorlogsjaren in het Jappenkamp op Surabaya door gebracht. Mijn Opa die in het mannenkamp zat kwam geknakt terug en heeft daarna nog enkele hersenbloedingen doorstaan. Mijn oma daar tegen is 96 jaar geworden. Als Joods meisje was Indië ondanks het oplopen van malaria, land onteigening, jappenkamp en kinderverlies haar redding. Haar familie is voor het grootste deel uitgemoord in Duitsland. Mijn oma heb ik wel gekend, ik vond het een geweldig eigenzinnig mens.

Geen opmerkingen: