donderdag 15 mei 2008

Goor!


Denk je even bij te komen en relax in de tuin te werken, nou vergeet het maar!
Alles groeit hier weelderig, maar alleen wat het zelf wil en niet wat ik wil.
Daarom ben ik ijverig begonnen met plantjes poten van de bouwmarkt en zakjes zaaien van de tientallen die ik heb meegekregen uit Nederland. Lekkere groentes zolas tomaten, rucola, erwten, kolen enz. en mooie bloemen als lupine, kamille, scharlei, papaver en zo. Na lang spitten ( de grond heel anders dan de zachte aarde in Nederland, het is veel harder en vol stenen waar als je niet oppast niet alleen je riek en schep opbreekt maar ook je rug.) en de vele grote graspollen met wortelkluiten verwijderend. Kon ik de nieuwe plantjes poten en mijn zaadjes werpen in de schone bedjes. Helaas, paar weken verder. Al mijn aangekochte plantjes zijn tot de nerf toe opgegeten door mijn nieuwe vijand”de naaktslak”. Ze zijn al niet moeders mooiste en hun glibberige lijven heb je ook liever niet tussen je tenen, maar nu ze alles opvreten wat ik met alle zorg in de grond heb gestopt, haat ik ze met volle passie. Want daar blijft het ook niet bij hé, nee al die flinke moedige zaadjes die het avontuur aan wilden in dit wisselvallige klimaat, en hun verse jongen onschuldige blaadjes hebben geopend met vol enthousiasme uit hun zaadlob, zijn ook zwaar de klos geworden van het rasp vermogen van dat naakte beest. Niets is er meer van over! Dag basilicum, dag kropje sla, dag allemaal.

Geen opmerkingen: