zaterdag 24 mei 2008

ik maak me op en ga er op uit!


Dinsdag is er markt.
Dat is mijn uitje voor de deur. Met mooi weer stroomt het halve dorp en de omliggend gehuchten samen schuifelend langs de kraampjes met een bloemenzee van geraniums. De gemiddelde leeftijd is 65+ dus ik ben een frisse aanwinst. De groenteman is mijn favoriet, daar heb ik altijd het meeste nodig en hij is bijzonder vriendelijk. Soms koop ik ook ergens een kaasje of worstje. De andere marktman waar mijn hart iets sneller van gaat kloppen heeft geen kraampje maar een auto. Zo’n witte bestelwagentje waar de halve Correze mee rijd. Hij heeft zijn achterklapdeurtjes open staan en binnen in is een klein vis-vijvertje, waar de forellen nog levend in rond zwemmen.
Deux truite svp, vraag ik dan en kijk hem in zijn scherp gesneden gezicht met donkere ogen. Hij is achter in de dertig dus zeer uitzonderlijk voor de dinsdagmarkt. Hij went zich af en grijpt dan geroutineerd in de vijver en haalt er een vis uit met een mooi glimmend vel. Met een kort maar resoluut tikje slaat hij de kop van de vis in. Dit doet hij voor mij 2x. Tevreden en nog kloppen de keel loop ik dan met mijn plasticzakjes weer de straat uit naar huis. De hele dag ben ik vrolijk en sávond eten we heerlijk zalmforel mét salade.

Geen opmerkingen: