dinsdag 19 mei 2009

BREM




De wilgentenen bij ons zijn helemaal niks. Ze zijn kronkelig en niet erg lang en de voornaamste eigenschap, de buigzaamheid valt ook flink tegen. Wilgentenen moet je natuurlijk ook in de winter verzamelen wanneer de booms stilstaat in groei en geen bladeren heeft. Op het veld naast ons waar ze toch al weer ruim drie jaar geleden gekapt hebben groeien verdomd veel jongen essen, mooi blank flexibel hout, maar ja daar heb ik weer zo een medelijden mee als ik met die nieuwkomers korte metten maak. Daarbij hebben wij zelf profijt er van als dat veld weer begroeit met bomen. Dus zocht ik naar een alternatief en kwam ik uit bij Brem. Brem is een pionier en groeit op een droger en hoger gepakt stuk land met bossen tegelijk. Op dit moment bloeit de brem en de hele vlakte ziet warm geel van de bloemen. Brem is net als onkruid het verschijnt altijd en overal, dus geen probleem om er wat van weg te halen. Brem is soepel en taai en vertakt genoeg om als opvulsel te dienen. Redelijk makkelijk te verslepen, dus perfect.

Ik heb wat geprobeerd en het vlechten gaat prima, het kan nu dienen als gewapend beton voor mijn lemen opvulsel. Eerst ga ik proberen alles klaar te makken zodat ik op het eind alleen nog maar hoef te smeren met modder. Het weer wordt dan ook steeds mooier en kan de klei sneller drogen.

Geen opmerkingen: