dinsdag 1 september 2009

Amalie Skram Constance Ring

Afgelopen zomer toen ik in Nederland was heb ik bij de kringloop lukraak wat boeken gekocht tussen de vijftig en tachtig euro cent. Boeken verliezen snel hun geldwaarde maar de inhoud van een goed boek blijft je bij.


Op zo’n rommelmarkt kan ik vaak niet op titel of auteur zoeken dus met goed geluk met een vluchtige blik op de achterkant kies ik er een paar. Dit boek van Amalie Skram een Noorse naturalistische schrijfster uit 1846-1905 heb ik als eerste rede uitgekozen door de foto op de kaft. Ik ben gek op oude zwart-wit foto’s.

De jongen vrouw op de voorkant van het boek blijkt behalve een weerspiegeling van Contance, de hoofdpersoon van het boek ook de foto van de schrijfster Amalie te zijn.
De belevingen, gevoelens en gedachtes gegoten in deze jonge vrouw Constance zijn voor een groot deel autobiografisch.

Het is een treurig verhaal over een jong meisje wat uitgehuwelijkt wordt aan een negentien jaar oudere man en hem fysiek verafschuwd en zijn aanwezigheid daarom niet meer kan verdragen. Ze komt in opstand maar in haar omgeving en in haar tijd staat zij alleen in haar verzet tegen het heersende seksuele moraal.
Mannen mogen rond banjeren(met diensters, naaisters, ect) en vrouwen hebben slechts de huwelijksplicht hun man gelukkig te houden. Constance wordt op handen gedragen maar ze kan de misstanden niet accepteren waardoor zij, in het huwelijk veranderd in een uiterlijk koele frigide vrouw maar worstelt met schuld en frustratie. Ze geeft haar zoek tocht naar zuivere vorm van liefde niet op maar knalt iedere keer weer tegen verraad en bedrog aan. Niet alleen door mannen maar ook door vrouwen die dit systeem in stand houden. Ze geeft het uiteindelijk op en pleegt met een vol flesje morfine zelfmoord.

De schrijfster is een van de eerste vrouwen die dit beklach openlijk heeft opgeschreven in Constance Ring wat in 1885 is uitgegeven.

Zij heeft ook een boek Fru Inés die de positie van een gescheiden vrouw beschrijft geschreven, die ik wegens de titel graag zou willen lezen maar niet weet hoe ik daar aan kan komen en niet op internet heb kunnen vinden, dus wie dat boek ooit wel vind...... graag!

Geen opmerkingen: